نوروروشنایی به ویژه نور خورشید از مهم ترین انرژی های خدادادی است که انسان همیشه از آن برای بهره بردن در ساختمان های که میساخت به ابتکارها و اختراع های بی شمار دست میزد.برای ورود نور به فضای ساختمان از پنجره و در استفاده کرد و در جایی که امکان احداث پنجره و در نبود که نور را به فضایی درونی هدایت کند، از نورگیرهایی که در سقف تعبیه میشد بهره گرفت. نورگیرو پنجره از مهم ترین بخش معماری ایرانی محسوب میشود
در سال 1394مرمت بنای دیوان خانه که متعلق به دوره ی زندیه یا به احتمال دوره قبل تر است، به نگارنده این اسطور سپرده شد
سیر تحول کوره ها و فنون تولید آجر با هدف تغییر فرمی شکل و ساختار آجر،روش های چیدمان و پخت انواع آجر، سوخت کوره ها، مواد و مصالح ساخت آجر تغییر و تحول داشته است
شنبه هفتم خرداد ۰۱مناره ها، به عنوان یکی از عناصر مهم در معماری اسلامی، علاوه بر عملکرد هایی که بدان ها نسبت داده شده است، از کاربرد آرایه تزیینی نیز بی بهره نیستند و غالبا با طرح ها و تکنیک های مختلفی از قبیل آجر، کاشی و... آراسته شده اند.
یکشنبه یکم خرداد ۰۱امروزه با توجه به پیشرفت های متعدد در حوزه ی ساختمان سازی، مصالح ساختمانی نیز پیشرفت و رشد چشمگیری داشته است. در این میان سهم آجر نسوز بیشتر از انواع دیگر بوده است.
پنج شنبه بیست و دوم اردیبهشت ۰۱آجرسازی پیشینه ی بسیار تاریخی دارد،واستفاده از آن، از زمان پیشین رایج بوده است. سرپناه از آن ابتدا به صورت ساده و ابتدایی و به منظور ایجاد سرپناه و تنها به عنوان مصالح اصلی برای حفاظت در برابر عوامل جوی به کار میرفت.
دوشنبه نوزدهم اردیبهشت ۰۱
دوره ی سلجوقی را میتوان دوران شکوفایی هنر آجرچینی در معماری اسلامی ایران دانست.
سقف های و گنبدهای آجرکاری شده ی مسجد جامع اصفهان از نمونه های بارز این هنر آفرینی هستند.
بقایای برجای مانده از شهر بلقیس یادگار استفاده ی بهینه و دقیق از یکی از قدیمی ترین مصالح معماری در ایران یعنی خشت است.
شنبه هفدهم اردیبهشت ۰۱پیوند ناگسستنی کتیبه آجری با خط کوفی موضوعی است که برای مرمتگران و تاریخ دانان و محققین بناهای تاریخی بسیار واضح است. ولی شاید اکثر ایشان دلیل آن را همزمان بودن دوران استفاده ازاین خط با دوران شکوه نماهای آجری در معماری بدانند.
دوشنبه دوازدهم اردیبهشت ۰۱
بنا بر نظر باستان شناسان،نخستین آجرهای شوش از آن دوره ی آغاز ایلامی هستند(حدود 3500 پ.م).
نگارش نخستین آجر نوشته ها از حدود 2250 پ.م آغاز میشود.
این نوشته ها تا حدود سال های 1300 پ.م به زبان سومری یا اکدی (اکدی کهن و بابلی کهن) هستند.
پیش از ظهور اسلام در ایران،معماری نشانه ای از اقتدار حاکمان و نمادی برای بازگوکردن تمایلات و آرمان های سلاطین و درباریان بود این درحالی است که ساخت سرپناه و ابنیه در طول تاریخ،بخشی از هویت هر تمدنی را به خود اختصاص داده وسهمی از پیشرفت جامعه را در اختیار داشته است.
پنج شنبه هشتم اردیبهشت ۰۱دراین مطلب به خلاصه ای از نمونه های آجرهای لعاب دار در دوره ی هخامنشی و همچنین رنگ بندی و قدمت آنها اشاره شده است.
سه شنبه ششم اردیبهشت ۰۱کهن ترین بناهای برجای مانده در خراسان بقایای معابد و بناهای است که از خشت و گل وسنگ و گچ یا ساروج ساخته شده اند.به استناد کاوش های باستان شناسی در نیشابور و قاین و بجنورد و توس و زوزن خواف مشخص شده است که از قرون اولیه ی اسلام آجر در ساخت بناهایی مثل مسجدها،حمام ها،کاخ ها و مدرسه ها کاربرد داشته است کهن ترین بناهای موجود در خراسان متعلق به دوران غزنویان است که در آنها علاوه بر این که دیوارهای اصلی با آجر ساخته شده اند تزئینات معماری و کتیبه ها نیز آجری هستند.
دوشنبه پنجم اردیبهشت ۰۱بهطور کلی آجر در دوره قبل از اسلام بیشتر جنبه استحکامی و کاربردی داشتهاست. بعد از اسلام ضمن دارا بودن جنبه استحکامی جنبه تزیینی نیز پیدا میکند. گستردگی استفاده از آجر در ایران در ناحیههایی با شرایط طبیعی و آب و هوایی مختلف از بنا کاربردهای متفاوت با شیوههای مختلف به وجود آورد.
یکشنبه چهارم اردیبهشت ۰۱
به درستی مشخص نیس که آجر دقیقا از چه زمانی در معماری کاربرد پیدا کرده است، اما مطمئنا قدمت این متریال در معماری ایران خیلی زیاد است. آجر به همـان اندازه که عمر دارد، همچنان زیبا و جذاب است. شاید هیچ یک از متریال های صنعتی و مدرنی که امروزه به عرصه معماری و طراحی داخلی پای گذاشته اند، نتوانند به اندازه آجر حس خوب حضور در یم فضا را به وجود آورند. مسلما چیزی در روح این متریال وجود دارد که آنرا متمایز میکند. چیزی که متریال های صنعتی با رنگ و لعاب آن چنانی خود ندارند.
آجر در معماری با وجود اصالت و قدمت بی نظیری که دارد، شاید آن طور که باید شناخته نشده باشد، چرا که اگر این طور بود شاهد کاربرد وسیع تری از آن بودیم. البته این روزها ساختمان های مدرن و فوق العاده ای با استفاده از این متریال ساخته میشوند که همه هم زیر نظر معماران برتر طراحی و اجرا میشوند. اگر شما هم آجر و کاربردهای متنوع آن را بهتر بشناسید، جذابیت های آنرا کشف خواهید کرد. در این مطلب، چند نمونه از ایده های قابل اجرا با آجر را ارائه خواهیم داد که این متریال را از منظر کاربر به شما معرفی خواهیم کرد.
از دیگر بناهایی که با این ویژگی تزئین شده اند میتوان به شبستان های گنبد زواره و اردستان، شاهکار مسجد جامع اصفهان و بنای شکوهمند رباط شرف، اشاره نمود در میان این بناها، مسجد جورجیر اصفهان، حکایت از یک نوع تزئین بسیار پرکار دارد، که با آجر و گچ همراه است و نظرها را به سوی خود جلب میکند.
به کار بردن تزئینات زیبای آجرکاری بر روی گنبد از دیگر تحول های آجرکاری در دوره ی سلجوقی است، که به طور فراوان میتوان دید. گنبد مسجد گلپایگان و مسجد زواره دارای تزئینات برجسته کاری با آجر است که این تحول را نشان میدهد. علاوه بر نقوش مختلف و متنوع هندسی، ایجاد کتیبه های آجری نیز از مشخصات تزئینی بناهای دوره سلجوقی است که به طور چشمگیر در انواع خط، فراهم شده است.
از خصوصیات و ویژگی آجرکاری که بگذریم، به نقوش آجر در بناهای قرون سوم تا پنجم هجری میرسیم، که نگاره های گوناگون را بر جدار خارجی بنا ایجاد کرده اند.
نقش های مقدماتی عبارتند از مربع، مثلث، دایره، کنگره، گل و بوته، مشبک و غیره و همچنین برخی از اقسام نوارکشی پیش ساخته و کار گذاشته شده نیز به چشم میخورد. دیوارهای خارجی در بناهای قرن چهارم هجری، با این اشکال آجری و طرح های زیبا، چنان تزئین شده، که از دور مانند سبد بافته شده، به نظر میرسد.
آرامگاه سامانی با این طرح و نقوش آجری ساخته و تزئین شده، البته اگرچه نقوش تزئینی، متنوع بوده، اما پیوستگی و انسجام قابل تحسینی را ایجاد نموده است. از این نوع تزئین، بعدها غزنویان و سلجوقیان به فراوانی بهره گرفتند و در سر تا سر ایران توسعه دادند. هنر تزئینی آجرکاری در این ابنیه، به صورت یک رشته قاب بندی های تزئینی بوده، بعد ها آرامگاه در مرور به سال 531 هجری نیز از چنین تزئینات آجرکاری استفاده شده است.
این نوع تزئین محدود به بناهای مذهبی نبوده، مناره ها و برج های ساخته شده در گوشه و کنار ایران را نیز شامل میگردد
بهترین نمونه کاربرد آجرکاری را در مقبره های چهل دختران وو برج مقبره گنبد سرخ، که شاید بهترین آجرکاری در ایران و دنیا باشد میتوان دید. کاربرد آجرکاری، گذشته از "مصالح" این بناها، در "تزئین" و ظرافت بخشی بر آنها نیز مورد توجه بوده و از آجر برای ساختن و تزئین ستون، طاق نما و گنبد به شکل های مختلف هندسی و خوشنویسی استفاده نمودند.
کاربردد آجرکاری به بناهای مذهبی، چون مسجد، مقبره و یا بناهای یادبودی مانند برج و مناره ختم نمیشود، از آجرکاری در مصالح و تزئین بناهای غیر مذهبی چون مدارس، کااخ ها و کاروانسراها نیز استفاده شده است. این بناها بیشتر مربوط به دوره سلجوقیان است. از آن میان به مدرسه خارگرد و رباط شرف که در مقابل عوامل طبیعی باقی مانده، میتوان دید.
پوشش بنا در معماری مسئله مهمی بود که معماران را به خود مشغول داشته، به خصوص ایرانیان که دارای ذوق هنری فراوان هستند. تزئینات به کار رفته بر روی بناهای جدید، چون مسجد که بناهای ضروری اسلام است و دیگر بناها مانندد کاخ ها، مدارس، مقابر و کاروانسراها جلوه ای خاص و متفاوت تر یافت. در واقع تزئین بناهای ایرانی با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی متفاوت است و سییر تحولی را پشت سر گذاشته است. تفاوت های موجود در تزئینات را در سیر تحول هنرهای تزئینی میتوان دید، چنان که سادگی تزئین بناهای قرون اولیه تا پیچیدگی تزئینی بناهای سلجوقی، حکایت از آن دارد، در اینجا تزئین پوشاننده حقیقت برای زیبایی نیست، بلکه تزئین هماهنگ سازی مصالح با فرم کلی و ایجاد طراوت و درخشش در بنا است. در این تحول مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و مذهبی بی تاثیر نبوده، چنان که معماران ایرانی هنر خود را در قالب معماری اسلامی به کار برده اند و سپس در سیر تحول آن، حکومت های ایرانی نیز تاثیرات فراوانی را برجای گذاشتند. در این پژوهش سعی شده به یکی از مهم ترین و برجسته ترین هنرهای تزئینی معماری ایران در قرون 4 تا 6 هجری یعنی آجرکاری پرداخته شود و سیر تحول آن را با توجه به موقعیت های حاکم بر جامعه از نظر نقش، طرح و سبک مورد بررسی قرار گیرد.
یکشنبه یکم اسفند ۰۰
آجر کاری به عنوان یک هنر تزئینی در معماری ایران، جایگاه ویژه ای دارد و در بناهای معماری در شهرهای ایران اسلامی قابل مشاهده است. در این مقاله از سایت آذرشین به بررسی جایگاه و کاربرد هنر آجرکاری در معماری ایران از قرن 4 تا 6 هجری پرداخته است. دوره ای که به عصر طلایی و ابداع اولین مکتب هنری ایران دوره اسلامی معرفی میگردد. بررسی کاربرد هنر آجرکاری در معماری ایران، بیان ادوار تاریخی هنر آجرکاری و مقایسه آنها، نقوش و سبک آجرکاری و کاربرد آن در بناهای مذعبی و غیر مذهبی مورد توجه بوده است. جایگاه هنر آجر کاری در معماری ایران، موجب تحول این هنر در قالب طرح ها، نقوش و سبک های متعدد گردیده است. این مسئله گذشته از استعداد و ذوق هنرمندان، در توجه به دین و نیز حکومت و سیاست تاثیر داشته است. وجود ابنیه های فراوان با کاربرد هنر آجرکاری موجب رونق و شکوفایی شهرهای ایران نیز گردیده است.
رونق هنر آجرکاری ایران در قرن 4 تا 6 هجری بسیار عمیق بوده و در دوره های بعد نیز تاثیر بسزایی داشته است. روش این مقاله به صورت تاریخیف بر اساس توصیف و تحلیلی موارد است
کشور هلند از دیرباز با گل های لاله ی زیبایش مشهور بوده است ولی اگر در صنعت معماری، طراحی ساختمان، نمای ساختمان و مصالح مربوطه، فعالیت داشته باشید احتمالا نام آجر هلندی را نیز شنیده اید.
آیا میدانید تفاوت آجر هلندی با آجر نسوز، آجر نما و آجر قزاقی در چیست ؟
یا چه وقت بهتر است از این آجر استفاده کنیم ؟
یا حتی مزایای آجرهای هلندی چیست ؟
در این مقاله از سایت " آجر نما نسوز آذرشین " به این متریال ارزشمند نگاهی خواهیم انداخت و به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.
کارخانه:اصفهان،منطقه صنعتی دولت آباد،خیابان بهارستان 46
فروش مستقیم کارخانه: 0314514 / 09133238443 / 09131020740
دفتر اصفهان:شیخ صدوق جنب پل میر
هماهنگی خدمات آجر و آجر های دکوراتیو و هلندی:09131020740
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است و هر گونه کپی برداری بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد