تاریخچه آجرو آجرکاری در شهر کرمان

taj
aparatinstagramtwiterfacebook
۱۴۰۱/۳/۲۵ چهارشنبه
(5)
(0)

تاریخچه آجرو آجرکاری در شهر کرمان

تاریخچه آجرو آجرکاری در شهر کرمان
اساس معماری ایرانی و عناصر وابسته به آن مبتنی بر دانش هندسه است. به همین جهت تک تک اجزای معماری ایران از هندسه و مدول ویژه ای تبعیت می‌کنند. ورودی در بناهای تاریخی به عنوان یک عنصر رابط بین بیرون و درون خانه تلقی می‌شده و از لحاظ زیبایی شناسی نیز بخشی از هویت و معماری هر ساختمان بوده است. هنر آجرکاری در معماری ایرانی قدیمی ترین و پرکاربردترین هنر تزئینی جزء مصالح پرکاربرد ورودی ها به شمار می‌آید. امروزه این عناصر و تزئینات وابسته به آن در بین معماری معاصر به دست فراموشی سپرده شده و شکلی تازه به خود گرفته است. با مستندسازی و پی بردن به شیوه های هندسی ترسیم کتیبه های آجرکاری ورودی ها بار دیگر می‌توان الگوهای این عناصر از یاد رفته را پیاده سازی کرد و به نبوغ و دانش نهفته شده مهندسان گذشته ایرانی پی برد. بین هندسه و ترسیمات گره های سردرهای تاریخی رابطه ای مؤثر و کارا وجود دارد.
برگرفته از نوشته گلنار فلاحتی
مسجد ملک کرمان یکی از مساجد دوران سلجوقی است که در آن تزئینات آجرکاری نفیسی دیده می‌شود. این مسجد در طول ادوار تاریخی دستخوش تغییراتی شده به طوری که آثار سلجوقی آن کمتر دیده می‌شود. با این وجود ایوان غربی این مسجد که محراب در آن قرار گرفته است دارای تزئینات شاخص و متفاوتی از سایر ایران هاست.
مقاله حاضر کوشیده است تا به روش میدانی به بررسی تزئینات آجرکاری قاب بندی ایوان غربی مسجد ملک کرمان بپردازد. یافته ها بر این دلالت دارد که معمار در ساخت نمای این ایوان از نوعی تقسیم بندی چهارتایی بهره برده و در عین این که این تقسیمات اندکی اختلاف در ابعاد دارند اما دارای چنان هماهنگی و تناسباتی هستند که مثال زدنی است و چشم هر بیننده ای را معطوف خود می‌سازد. در هریک از این قسمت ها تزئینات متنوعی اعم از نقوش هندسی و گره و همچنین کتیبه هایی به خط کوفی قرار گرفته است که با آجرهای تراش و ساده اجرا شده اند.
برگرفته از نوشته شفق توکلی
تاریخچه آجر و بازشناسی نقوش آجر کاری مقبرة خواجه اتابک کرمان
آجر از گذشته های دور تا به امروز، یکی از مصالح اصلی است که در ساخت بناها و مکانهای تاریخی، کاربرد خود را حفظ نموده است. پخت و مصرف آجر در ایران، از دوران باستان رواج داشته و در دوره ساسانیان نیز کاربرد آن وسعت پیدا کرده است. آجر به غیر از کاربرد در شالوده اثر، به مرور برای تزئینات آجری و کتیبه های آجری نیز به کار برده شده که اوج آن را می‌توان در دوره سلجوقی مشاهده کرد.
هدف از جستار پیش رو ابتدا بررسی و معرفی مختصری از تاریخچه آجرکاری و سپس معرفی مقبره خواجه اتابک کرمان که بنایی سلجوقی است و بازشناسی نقوش تزئینی آجر کاری آن است.
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
menusearch
azarshinbrick.com