دزفول شهر آجر
سازه ی این سرزمین تابع اقلیم و شرایط آب و هوایی است.چون آجر قابلیت مقاومت کشش و فشار و مقاومت حرارتی بالایی دارد و مواد اولیه ی تهیه آجر در دسترس بوده باعث شده تا جز مصالح شاخص این دیار قرار گیرد.
زنجیره تکامل و زیبایی که بازتاب تجربیات هنرمندان است در گذشته بیشتر جنبه های کاربردی تولید اثر را به همراه داشته است. میراث گذشته که حاصل ذوق پایدار هنرمندان و پیشه ورا دوران بوده، همواره در معرض استفاده و کاربرد بوده است به صورتی که زیبایی های بی بدیل آن در دوره ی معاصر به نقد گذاشته میشود و با توصیف و تفسیر آن شاید در پی کشف حقایق و چیزی است که امروزه به عنوان نوعی از مواجه ی علمی قلمداد میشود. در نقد و بررسی آثار آجری دزفول به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که آیا میتوان با بررسی نقوش آجری به کارکرد آن برای تولید مصارف فرهنگی و گردشگری رسید؟
با توجه به تنوع استفاده از نقوش در معماری سنتی ایران به صورت کاشی، معرق، گچ بری، آجرکاری و...مقوله ی نقوش آجری که شاخه ای از هنر آجرکاری را شکل میبخشد، مورد برسی قرار میگیرد بعد از نمایش و نام گذاری نقوش که هدف اصلی این پژوهش به شمار میآید، زیبایی های که در گذر ایام از چشم پنهان مانده اند، در معرض نگاه زیبا شناسی قرار گرفته.
بر گرفته از نوشته سید نظام الدین امامی فر
پل ساسان در دزفول
یکی از قدیمی ترین سازه آجری جهان پل ساسان دز فول است که در زمان شاپور اول ساسانی پسر اردشیر بابکان بر روی رودخانه دیز بناشده وتا به امروز بعد از گذشت بیش از 1700سال قابل استفاده است از بنای بسیار قدیمی آجری موجود دزفول که در سازه و تزئینات آنها آجر به کار برده شده است
نقوش آجرکاری سر در ورودی خانه سنتی دزفول
یکی از این نماسازی ها که در شهر دزفول انجام میگرفته، به خون چینی معروف است و در بافت قدیم سردر ورودی خانه های دزفول به فراوانی دیده میشود. از طرفی نظریه گشتالت از جمله تئوری های تاثیرگذار است.که در علم روان شناسی مطرح شده و پا به عرصه ی هنر نیز نهاده است. و در زمینه های متفاوتی مورد استفاده قرار میگیرد اما هنوز در رابطه با معماری ایرانی استفاده چندانی از آن نشده است
در این تحقیق سعی بر این است، با بیان اصولی نظریه گشتالت و همچنین معرفی خوون چینی، به نقاط مشترک بین این دو، دست پیدا کنیم، بررسی و مطالعه در این خصوص میتوان باعث به وجود آمدن یک تجربه ادراکی نو در قالب این نقوش باشد و هدف، یافتن ردپایی از این اصول در خوون چینی است. در این بررسی نمونه هایی از این نقوش را انتخاب و مورد آزمون قرار داده ایم. برای یافته های این تحقیق از روش پژوهش موردی، راهبرد ترکیبی و تکنیک گردآوری کتابخانه ای استفاده شده است .یافته ها نشان میدهد در طرح های خوون چینی ردپایی از اصول گشتالت وجود دارد و درواقع این طرح ها به نوعی در برگیرنده ی اصول گشتالت هستند که باعث سادگی ادراک و ایجاد قالب و شکل کلی از طرح در ذهن بیننده میشود.