استفاده از آجر در زمان های گذشته

taj
aparatinstagramtwiterfacebook
۱۴۰۰/۱۰/۲۰ دوشنبه
(2)
(0)

استفاده از آجر در زمان های گذشته

استفاده از آجر در زمان های گذشته
♦ تقسیم بندی دوران استفاده از آجر :
♦ دوران پنجم : از قرن دوازدهم تا پایان قرن سیزدهم (دوران زندیه و قاجاریه)
در این دوران، استفاده از آجر به صورت افقی گسترش یافته و آجر کاری در دور سطوح و کتیبه های کاشی کاهش می‌باید. در نمای آجری، استفاده از آجرهای تزئینی قالبی و تراش شده است که در اندازه و شکل های مختلف هندسی و غیر هندسی است، به اوج خود میرسد. بعاد از صفویه، در دوران قاجار، به دلیل مسافرت های درباریان به خارج از کشور، به تقلید از غرب، آمیختگی هایی در سبک معماری ایران به وجود آمده است که این آمیختگی ها در برخی از موارد، خود به سبک و یا شبه سبک تبدیل شده است؛ به عنوان مثال فرم قوس رومی (نیم دایره ای) به طور گسترده ای وارد معماری ایران؛ این قوس، به جهت گذر زمان و آمیختگی با هنر معماری باستانی ایران، کم کم توسط معماران به نوعی سبک منحصر به فرد در معماری معاصر تبدیل شد و امروزه از ویژگی های سبک معماری قاجار محسوب میشود. آجرکاری در بناهای مسکونی موجود در بافت های تاریخی شهرهای فعلی، اکثرا به دوره پنجم تعلق دارند.
ارگ کریم خان در مشهد، عمارت کلاه فرنگی در رشت، بازار وکیل مسجد وکیل حمام وکیل و آب انبار وکیل در شیراز و کاخ گلستان در تهران، از جمله هنرهای معماری این دوران میباشند.

♦ آجر بخشی از هویت معماری ایران است ! :
با توجه به آنچه گفته شد، میتوان به این نتیجه رسید که در گذشته، بزرگترین و پیچیده ترین سازه های معماری با بهره گیری از آجر توسط معماران خلق شده اند. همواره با گذشت قرن ها، آجر یکی از پرکاربرترین مصالح ساختمانی در صنعت ساخت و ساز است و به عنوان کاربردی ترین مصالح در معماری ایران شناخته شده است و با توجه به اینکه آجر با شرایط اقلیمی کشور سازگار است میتوان از آن برای طراحی و دکوراسیون داخلی نیز استفاده نمود. با توجه به مواد اولیه به کار رفته در تولید آجر، کیفیت نماهای بی نظیر خلق شده توسط آجر، این محصول از دیرباز تا به امروز اولین انتخاب پیمانکاران و معماران بوده و هست. آنچه باید بدان مطلع باشیم این است که، تا زمانی که معماری باشد، آجر هم پابرجاست.
دلایل استفاده چشم گیر از آجر در ساختمان سازی، در خلق شگفت انگیزترین ساختمان های تاریخ، در تناسب آن نهفته است.
ابعاد آجر به گونه ای است که به راحتی در کنار یکدیگر قرار میگیرند. ابعاد متناسب آجر باعث شده است که به منظور اجرای ساختمان هایی با دهانه های وسیع به صورت قوس، طاق و گنبد که از زمان قبل از ساسانیان در ایران رواج داشته است، کارایی منحصر به فردی داشته باشد. همچنین خواص آجر باعث شده است که از جمله پر مصرف ترین مصالح پر کننده دیوار و سقف باشد. زیبایی آجر و الگوی خاص آن، باعث شده است که به صورت ننما درداخل و خارج ساختمان ها مورد استفاده قرار بگیرد و هویت خاصی ساختمان ببخشد.

علاوه بر مقاومت آجر، ویژگی های اقلیمی آن نیز، نقش موثری در استفاده از آن به عنوان سنگ فرش و پلکان شده است. همچنین استفاده از آجرهای رنگی، در ترکیبی زیبا، نشان دهنده توانایی هنری معماری آن زمان بوده و بخشی از هویت معماری ایران به شمار می‌آید.

لازم به ذکر است که امروزه با تاسیس کارخانه های متعدد تولید آجر با کیفیت از جمله "مجموعه آذرشین"، در سرتاسر جهان آجر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی با پیشرفت صنعتی رو به رو شده است.
آجر نسوز در طیف رنگ هایی مختلف از جمله زرد، قرمز، گلبهی، قهوه ای و آجر نمای نقش برجسته مانند رستیک و خشت دستی که در مقالات قبل به آنان اشاره شده است، از جمله این آجرها هستند که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرند. با توجه به سرشماری های اخیر، 40 الی 60 درصد از واحدهای مسکونی در اکثر نقاط کشور از آجر ساخته شده است.
علاوه بر ایران، آجر در کشورهای اروپایی نیز به طور چشم گیری مورد استفاده قرار میگیرد. به طور مثال در انگلیس سالانه 6000 میلیون قالب آجر تولید میشود که این عدد حاکی از تاریخچه بلند آجرسازی است.
از این رو پیشنهاد ما به شما برای خلق زیباترین ساختمان ها و سازه های آجری، محصولات "کارخانه آجر نسوز آذرشین" است که در تنوع، زیبایی، کیفیت، استحکام و هنر حرف اول را میزند.
مجموعه آذرشین با بیش از 40 سال سابقه در زمینه تولید انواع آجر نسوز، سفال، لفتون، سنتی و دکوراتیو توانسته است یکی از با کیفیت ترین آجرها را تولید و روانه بازار کند.
این مجموعه با تنوع رنگ، سایزهای مختلف و کیفیت بالا در بهترین و وسیع ترین فرآیند تولید و فروش در کشور، دارا بودن نمایندگی متعدد در تمام نقاط کشور با بهترین متریال موجود در سطح بین الملل است.
آذرشین با همت و سرمایه گذاری برای رشد و بالندگی به صنعت آجر ایران وارد و قابلیت رقابت با بهترین برندهای موجود و داشتن بیش از 78 درصد رضایت مشتری همچنین تضمین محصولات و قیمت با بهترین و دقیق ترین کنترل کیفی طی چهار مرحله با ضمانت معتبر است.

 

 

instagramaparat
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
menusearch
azarshinbrick.com
با ما در تماس باشید
در کمترین زمان پاسخگوی شما هستیم