هوش مصنوعی در معماری

taj
aparatinstagramtwiterfacebook
۱۴۰۲/۵/۱۶ دوشنبه
(1)
(0)

هوش مصنوعی در معماری

هوش مصنوعی در معماری

هوش مصنوعی در معماری

هدف اصلی از هوش مصنوعی تولید ماشین های هوشمندی که توانایی انجام وظیفه که نیازمند به هوش انسانی را دارد.هوش مصنوعي در حقيقت نوعي شبيه سازي هوش انساني براي کامپيوتر است و منظور از هوش مصنوعي در واقع ماشيني است که به گونه اي برنامه نویسي شده که همانند انسان فکر کند و توانایي تقليد از رفتار انسان و حتي احساسات انسان را داشته باشد را داشته باشد. هوش مصنوعي را مي توان با توجه به انواع شناختي، عاطفي و اجتماعي، به هوش مصنوعي خرد، عمومي و فوق العاده طبقه بندي کرد. همه این انواع، مشترک بوده و تفاوت بين آنها غالبا در استفاده هاي گوناگون از هوش مصنوعي مي باشد.نفوذ هوش مصنوعی در حوزه معماری توسط تعداد اندکی از تئوریسین ها از گذشته پیش بینی گشته بود، کسانی که پتانسیل هوش مصنوعی را برای طراحی های معماری دریافتند، البته بسیار با فاصله از الگوریتم های هوشمند. طراحی الگوریتم های هوشمند در ابتدای دهه ۸۰ میلادی مجدداً مورد توجه واقع گردید.پردازش ومحاسبات نخستین و مهم ترین کارکرد هوش مصنوعی در معماری است. رویکردی بر پایه های آماری در معماری را هوش مصنوعی می‌گویند.قوانین آماری با محاسبات کامپیوتری ترکیب شده که بسیاری از نقص های معماری پارامتریک را بر طرف سازد.هوش مصنوعی این امکان را به کامپیوتر می‌دهد تا پرامترها را از داده ها جمع آوری کنند. یا به وسیله فرد استفاده کننده وارد شده ایجاد نماید. حرکت از دنیای اکتشافی به دنیایی ارقام گام بسیار بلندی است.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در معماری

هوش مصنوعی شامل فرآیندهای:

پژوهش، طراحی، نظارت و اجرای ساختمان است. در واقع هوش مصنوعی در قالب نرم‌افزارهای تحلیلی و ربات های هوشمند در معماری ظاهر می‌گردد. سامانه معماری و هوش مصنوعی هدف دیگر در توسعه هوش مصنوعی در معماری است.

توسعه فناوری هوش مصنوعی در صنعت معماری

یکی از فناوری های نوین و پیشرفته فناوری هوش مصنوعی شناخته شده است.برخی از فرصت‌هایی که می‌توان برای توسعه فناوری هوش مصنوعی در صنعت معماری مطرح کرد عبارتند از:

با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توان مدل‌های سه‌بعدی را بهبود بخشید و کیفیت و دقت آن‌ها را افزایش داد.

بهبود تولید مدل‌های سه‌بعدی :

می توان پردازش داده ها را با استفاده از هوش مصنوعی بهبود بخشید و تحلیل دقیق‌تری از داده‌های معماری انجام داد.

بهبود پردازش داده‌ها:

با الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توان فرایند طراحی را بهبود بخشید و به طراحان معماری کمک کند تا طرح‌های بهتر و با کیفیت‌تری را ارائه دهند.

تحلیل پایگاه داده‌های معماری:

با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان به صورت اتوماتیک از داده‌های پایگاه داده‌های معماری استفاده کرد و تحلیل‌های دقیقی از این داده‌ها ارائه داد.

تحلیل تأثیرات معماری: با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان به تحلیل تأثیرات معماری در شرایط های مختلف از جمله تاثیر اقلیم بر طرح معماری پرداخت.

هوش مصنوعی و BIM

برای بهبود پردازش دادها و تحلیل‌ آنها هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند تا از الگوریتم ها و مدل های پیشرفته استفاده کنیم. این روش به ما کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری از فضاهای ساختمانی و تأثیر آن‌ها روی کاربران و تجربه آن‌ها دریافت کنیم و در نهایت، بهبود کیفیت فضاهای طراحی شده را به دست آوریم.

ایده پردازی فرمی فضای معماری در هوش مصنوعی:

از آنجا که ایده پردازي فرمي بخشي از فرایند طراحي معماري به شمار مي آید مي توان با استفاده از هوش مصنوعي ميدجرني که به خلق تصاویر هنري از واژگان و عبارات ورودي مي پردازد، به نحوي استفاده کرد که تصویر خلق شده متناسب با موضوع مورد نظر معمار، در فرایند طراحي معماري باشد. به طور مثال براي خلق فضاي معماري تعلق پذیر باید ابتدا به دنبال واژگان و ایده هاي متني مناسب بود. به طوري که با وارد کردن آن واژه ها به هوش مصنوعي تصویر ساز ميدجرني، بتوان به تصاویر هنري الهام بخشي دست یافت که معمار را به سوي خلق اثر معماري تعلق پذیر، مرتبط با واژگان ورودي به هوش مصنوعي، هدایت کرده و در خلق اثر معماري تعلق پذیر یاري رساند.


مطالب مرتبط...

تکنولوژی های تاثیر گذار در ساختمان سازی

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
menusearch
azarshinbrick.com
با ما در تماس باشید
در کمترین زمان پاسخگوی شما هستیم