تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی چیست؟

taj
aparatinstagramtwiterfacebook
۱۴۰۲/۴/۱۱ یکشنبه
(1)
(0)

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی چیست؟

تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی چیست؟

معماری داخلی

علم طراحی فضای داخلی یک ساختمان براساس استانداردهای موجود را معماری داخلی گفته می‌شود.در بازسازی ساختمان باید به معماری و طراحی داخلی توجه ویژه ای داشت.امروزه معماری داخلی تلفیقی از روانشناسی، توسعه اقتصادی، هنر، جامعه شناسی و محیط زیست است.استحکام و طراحی اهمیت را می‌توان از بناهای به جا مانده دید. یکی از ویژگی های جالب این بناها معماری داخلی منحصر به فرد آن است که با هوشمندی بسیاری تمامی نیازها و جنبه های زندگی یک انسان را همراه با در نظر گرفتن ویژگی های محیطی و فیزیکی را اعمال کرده اند و بنایی مستحکم و زیبا را ساخته اند.

 

مفهوم معماری داخلی چیست؟

عوامل متعددی در ساخت یک سازه وبنا نقش دارد. این مراحل کلی و به زبان بسیار ساده از فرآیند طراحی و ساخت یک بنا بود که عنوان شد و هر قسمت از آن خود توسط افرادی حرفه ای و با تخصص بررسی و اعمال می‌شود. طراحی ساختمان داخلی، یکی از مراحل مهم در ساختن یک بنا است یک فرد که به عنوان معمار داخلی فعالیت می‌کند به طراحی فضایی می‌پردازد که توسط مرزبندی های ساختمان مشخص شده است. برای مثال در نقشه ساختمانی یک خانه قسمت های مربوط به اتاق ها، آشپزخانه، سالن پذیرایی و … جایگاه آنها مشخص شده است، اما نوع طراحی این قسمت ها و به کارگیری عناصر فیزیکی، منابع موجود و … با در نظر گرفتن جنبه های زندگی افراد، توسط هنر معماری داخلی تعیین می‌شود.

درواقع می‌توان گفت معماری و ساختمان داخلی تلفیقی از علوم و هنرهای مختلفی است. غیر از دانش در زمینه معماری علومی مانند روانشناسی، جامعه شناسی، محیط زیست، فلسفه در کنار هنر زیبایی شناختی و … در معماری داخلی دخیل است.معماری داخلی بنا بین معماری داخلی بنا و مواد و عناصری که در ساخت بنا استفاده می‌شود ارتباط نزدیکی وجود دارد،از طرفی نوع این مصالح و معماری داخلی خود نیز بر رفتار و سبک زندگی افراد تاثیرگذار خواهد بود.

ایجاد فضایی است که علاوه بر زیبایی ،آرامش نیز داشته باشد، جزئی از هدف معماری داخلی است.می توان گفت یک معمار داخلی نه تنها می‌تواند شکل بنا را بسازد بلکه می‌تواند شکل و سبک زندگی افرادی که قرار است از بنا استفاده کنند را نیز می‌تواند بسازد و تغییر دهد. برای مثال، بحث نور و نورپردازی یکی از ساده ترین و در عین حال مهمترین عاملی که می‌توان در طراحی ساختمان در نظر گرفت و بسیار بر سلامت جسمی و روانی افراد اثر دارد است، فرد معمار با در نظر گرفتن شرایط محیط و جنبه علمی ساخت و ساز می‌تواند جایگاه مناسبی را برای ایجاد پنجره و اندازه و شکل آن تعیین نماید. از طرفی ساختمان داخلی باید به گونه ای باشد که اگر نیاز به بازسازی ساختمان یا تغییر در آینده باشد بتوان به راحتی بدون تغییر در ساختار ساختمان اعمال کرد. در نظرگرفتن زمان و فضا یکی از ویژگی هایی که در ساخت یا بازسازی ساختمان است. به این معنا که شکل کنونی ساختمانی که اولین معمار بنا نموده است. متناسب با زمان و شرایط آن دوران بوده است. هنر یک معمار داخلی از اینجا نمایان می‌شود که قابلیت تغییر در ساختار داخلی خانه را برای زمان های دیگر نیز فراهم سازد.

 

مفهوم طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی، یکی از شاخه‌های طراحی معماری محسوب می‌شود که علاوه بر فضاهای داخلی، شامل فضای بیرونی یک اتاق و یا ساختمان است. این رشته‌ی نسبتا جدید، از اواسط قرن بیستم به عنوان یک حرفه‌ی جدی شناخته شده که از کشور‌های اروپایی نشات گرفته است. به طور معمول هدف از هنر طراحی داخلی، فراهم کردن محیطی راحت و کاربردی از منظر زیبایی‌شناسی است که پاسخگوی خواسته‌ها و نیاز‌های صاحبین منازل باشد. در واقع کالبد اصلی یک ساختمان، براساس طراحی داخلی ساختمان صورت می‌گیرد بنابراین کیفیت متریال و مصالح به کار رفته در آن، مهم‌ترین نقش را در دکوراسیون و طراحی داخلی ایفا می‌کنند که موجب بهبود روحیه و عملکرد افراد در محیط‌ها می‌شود.

فضای داخلی تاثیری مستقیم بر کیفیت زندگی افراد دارد. طراح با استفاده از علم طراحی داخلی سعی دارد تا عملکرد کاربردی فضا را بهبود بخشد. برای داشتن طرحی مطلوب طراح داخلی با بررسی ویژگی های رفتاری کاربران به انجام امور می‌پردازد. در طراحی داخلی جنبه زیبا شناسی بصری و کارکردی بودن فضا مدنظر قرار می‌گیرد.

دکوراسیون داخلی به معنای آراستن فضا با عناصر مختلف است. دکوراسیون داخلی بیشتر مربوط به علم آراستن ظاهری فضا مرتبط است. طراح داخلی با توجه به پوشش های اصلی فضا مانند کف، سقف، دیوار و دربها و لوازم دکوراسیون اعم از مبلمان، پرده، فرش، تابلو، کاغذ دیواری، پارکت، لمینت، کابینت و … سعی در ایجاد شرایط مناسب در فضا دارد.

 

یک طراح داخلی باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

همچنین لازم است تا طراحان داخلی از مهارت‌های خلاقانه و عملی خوبی برخوردار باشند تا بتوانند ضمن برقراری ارتباط با دیگران، طراحی و سازمان‌دهی ساختمان‌ها را به خوبی انجام دهند. افراد به عنوان طراح داخلی باید از مهارت و تخصص کافی در این زمینه برخوردار باشند تا محیط داخلی که خلق می‌کنند، ایمن، کاربردی و منطبق نیاز‌ها‌ی صاحبان آن باشد.

 

طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی نیز مانند سایر سبک های هنری، دارای ریزه کاری های متفاوتی است که بر اساس سلیقه ها و فرهنگ و نیاز زمان کنونی، تغییر می‌شوند. هر چیزی پیرامون ما نیاز به دیزاین و طراحی است. از مهمترین بخش های خانه که برای صاحب منزل از اهمیت بسیاری برخوردار است و زیبایی آن جزء مهمترین ملاک های زیبایی منزل به حساب می‌آید. دکوراسیون داخلی اتاق خواب, دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی و حمام, دکوراسیون داخلی آشپزخانه, دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی است.

 


مطالب مرتبط...

اجزا و عناصر تاثیر گذار در طراحی داخلی

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
menusearch
azarshinbrick.com
با ما در تماس باشید
در کمترین زمان پاسخگوی شما هستیم