انواع تخلفات ساختمانی

taj
aparatinstagramtwiterfacebook
۱۴۰۲/۹/۲۷ دوشنبه
(1)
(0)

انواع تخلفات ساختمانی

انواع تخلفات ساختمانی

تخلف ساختمانی چیست؟

نقض قوانین و ضوابط شهرسازی، عدم در نظر گرفتن مقررات و عدم رعایت نکات ایمنی را تخلف ساختمانی می‌گویند. اگر سازندگان بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی و قوانین ساخت و ساز مرتکب تخلفات ساختمانی شده‌اند.

کمیسیون ماده 100 شهرداری چیست؟

در واقع، مالکین زمین ها و املاک در محدوده خدماتی باید قبل از ساخت و ساز از شهرداری ها پروانه ساختمان بگیرند. و طبق این کمیسیون شهرداری باید از عملیات ساختمان های بدون پروانه یا خلاف پروانه به وسیله ماموران خود جلوگیری کنند.

تخلف‌های ساختمانی به پنج دسته تقسیم می‌شوند:

  • تخلفات مربوط به اجرای نمای ساختمان‌ها

  • رعایت نکردن اصول مربوط به ایمنی و استحکام ساختمان در زمان ساخت و ساز

  • بی‌توجهی به قوانین ساخت و سازهای شهری

  • بی توجهی به مسائل بهداشتی در حوزۀ ساختمان سازی

دیگر تخلفات ساختمانی

تخلف پروانه ساخت
به طور کلی پیش از هر گونه ساخت و سازی افراد باید از شهرداری‌ها مجوز ساخت و ساز بگیرند. به این مجوز در اصطلاح پروانۀ ساخت گفته می‌شود.

سازنده قبل از آغاز کار باید تمام مراحل را برای گرفتن پروانه طی کند. توجه داشته باشید که اگر سازنده بعد از طی این مراحل و پرداخت عوارض به شهرداری نسبت به دریافت پروانۀ نهایی اقدام نکرده باشد، ساختمان مربوطه اجازۀ ساخت و ساز نخواهد داشت. اگر چنین ساختمانی در محدودۀ شهری واقع شده باشد، مشمول کمیسیون مادۀ 100 شهرداری خواهد شد. در غیر این صورت نیز بلافاصله تخریب می‌شود.

 

تخلف مهندسان ناظر

تمام عملیات اجرایی ساختمان‌ها تحت نظارت و مدیریت مهندسان ناظر انجام می‌شود. مهندس ناظر باید بر فرایند ساختمان سازی مطابق نقشه‌های شهرداری نظارت کند و مطابقت پروانۀ ساخت و نقشه را با مقررات مربوطه بررسی کرده باشد. در بعضی مواقع در گزارشات مهندسان ناظر مواردی دیده می‌شود که با واقعیت مغایر است. همچنین بعضی از مهندسان تخلف‌های صورت گرفته در زمان ساخت و ساز را به شهرداری‌ها گزارش نمی‌کنند یا گزارش‌های ناقص ارائه می‌کنند. این مهندسان متخلف هستند و به تخلف آنها براساس قانون رسیدگی خواهد شد.

 

مستحکم نبودن بنا

برای کمترشدن هزینه ها در ساخت و ساز برخی از سازندگان در انتخاب مصالح یا کارگران دقت کافی نمی‌کنند. در نتیجه بنای ساخته شده استحکام و ایمنی لازم را ندارد. در این صورت کمیسیون‌های مربوطه به سازنده دستور خواهند داد که مسائل مربوط به استحکام ساختمان را حل کند. اما اگر این مسئله قابل حل نباشد، شهرداری حکم تخریب آن ساختمان را صادر خواهد کرد.

 

احداث نکردن پارکینگ

پارکینگ‌ها در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های ساختمان‌ها محسوب می‌شوند. اگر سازنده اقدام به احداث پارکینگ نکرده باشد، مطابق کمیسیون ماده 100 جریمه خواهد شد. اگر امکان ساخت پارکینگ در ساختمان مورد نظر وجود داشته باشد، سازنده باید این کار را انجام دهد. در غیر این صورت باید جریمه‌های مربوط به نساختن پارکینگ برای ساختمان را بپردازد.

 

تخلفات ساختمانی مربوط به تراکم

یکی از رایج‌ترین انواع تخلف‌ها تخلفات مربوط به حوزۀ تراکم ساختمانی ست. در صورتی که این تخلف در زمان ساخت انجام شده باشد، پیش از پرداخت جریمه‌های مربوط به آن به شهرداری، برای ساختمان مورد نظر گواهی پایان کار صادر نخواهد شد.مغایر بودن کاربری ساختمان با پروانۀ آن یکی از تخلفات ساختمانی هم مطابقت نداشتن نوع کاربری ذکر شده در روانۀ ساختمان‌ها و استفاده‌ای است که از آنها می‌شود. در پروانه ساخت نوع کاربری ساختمان‌ها مشخص می‌شود. به این تخلف‌ها در کمیسیون ماده 100 شهرداری رسیدگی می‌شود. معمولاً مالک موظف به پرداخت جریمۀ نقدی می‌شود. البته در مواردی هم حکم تخریب ساختمان مربوطه صادر خواهد شد و به مالکان فرصت دو ماهه‌ای برای تخلیۀ ملک خواهند داد.

 

تجاوز به حریم معابر شهری

معابر شهری به به پیاده روها، فضاهای سبز، کوچه و خیابان‌ها گفته می‌شود.در صورتی که در زمان ساخت و ساز به هر کدام از این معبرها تجاوزی شده باشد، فرد سازنده متخلف شناخته خواهد شد.

 

احداث ساختمان بر خلاف ضوابط پیشروی

اگر ساختمانی برخلاف رعایت ضوابط طولی و پیشروی ساخته شده باشد متخلف شناخته خواهد شد. معمولاً با توجه به ویژگی‌ها و نوع ساختمان، بخشی از زمین آن باید فضای باز باشد. یعنی از 100 درصد بخش‌های یک زمین باید 60 درصد آن به احداث ساختمان و 40 درصد آن به فضای باز اختصاص داده شود. این مسئله به دلیل پیش بینی فاصله گذاری بین ساختمان‌ها، ساخت پارکینگ، تأمین نور مناسب و… در قوانین صورت گرفته است.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
menusearch
azarshinbrick.com
با ما در تماس باشید
در کمترین زمان پاسخگوی شما هستیم