کاربرد آجرها در ساختمان سازی

taj
aparatinstagramtwiterfacebook
۱۴۰۱/۱۰/۷ چهارشنبه
(1)
(0)

کاربرد آجرها در ساختمان سازی

کاربرد آجرها در ساختمان سازی

 معرفی انواع آجرنما و ویژگی های آن ها

یکی از مصالح ساختمانی آجر  است که جلوه زیباتری به خود گرفته که علاوه بر ساخت بنا ساختمان ها در دکوراسیون داخلی نیز کاربرد دارد. آجرها در ابعاد و اشکال مختلف تولید می‌شوند و این تنوع و همخوانی آجر با دیگر مصالح، استفاده از آن در طاق های گنبدی و قوسی شکل را آسان می‌کند

 

فهرست مطالب

آجر لعابدار چیست؟

آجر لعابی همانند آجر معمولی ساخته می‌شود. تفاوت اصلی که بین آجر لعابی و آجر معمولی هست این است که با لعاب کاشی روی آن پوشانیده شده و فقط در نما سازی ساختمان به کار می‌رود. لعاب یک نوع شیشه است و با ترکیب خاک رس (که منبع اصلی آن خاک رس به شمار می‌رود ) برای این که بتواند سطح شیشه ای خود را روی خود نگه دارد با اکسید آلومینیوم ترکیب می‌شود. برای نفوذ ناپذیری فوق العاده باید سطح آجر را لعابدار کرد.که این اقدام علاوه بر محافظت در برابر لکه دار شدن محصول، مقاومت به سایش آجر، مقاومت در برابر یخ زدگی را نیز افزایش می‌دهد.

 

آجر لعاب دار

 

کاربرد انواع آجر لعابی

آجر لعابدار در نماسازی، کاشی کاری، کف سازی، کنار باغچه، قرنیز دیوارها ،مساجد و حسینیه ها ،در کتیبه های اطراف ساخت محراب، گنبد و سردرها از آنها استفاده می‌شود.این آجر بیشتر در زیباسازی نما و دیزاین داخلی ساختمان استفاده می‌شود. که علاوه بر زیبایی مقاومت ساختمان در برابر هوازدگی، فرسایش بالاو مانع شدن از آسیب رساندن به نما است.

 

آجر سفال چیست؟

آجر سفال به روش های دستی و صنعتی تولید و عرضه می‌شوند که از ترکیب خاک رس و خاک سفال به وجود می‌آید. این آجرها نیز دارای شکل، رنگ، مشخصات فنی و… بوده قیمت آن براساس مراحل استخراج و تهیه خاک، قالب گیری (خشت زنی)، خشک کردن و پخت اندازه و کیفیت به کار گرفته شده در ساخت آن،مشخص خواهد شد.

آجر سفال یا آجر تیغه ‌ای قدمتی چند هزارساله مانند بسیاری از انواع آجر دیگر، دارد و حتی بقایای کوره‌هایی سفال پزی در مکان هایی چون شوش و سیلک کاشان یافت شده است.طول عمر این آجر بالا بوده و از طریق ساکنان آسیای غربی به مصر، روم، اروپا راه پیدا کرده است.

 

انواع آجر های سفال

  • بلوک سقفی سفالی
  • بلوک سفالی فوم‌دار
  • آجر سفال‌نما

 

بررسی کاربرد آجرسفالی

آجرسفالی در ابعاد و اشکال مختلفی به تولید رسیده و هر یک جهت استفاده در بخش خاصی مناسب هستند.

اصلی‌ترین کاربرد آجر تیغه ای برای دیوار چینیاست چرا که امروزه بار اصلی ساختمان به فونداسیون و زمین منتقل شده و دیگر نیازی به دیوارهای باربر نداریم

 آجر سفال بهترین گزینه ممکن دیوار کشی در جداسازی بخش‌های مختلف یک ساختمان تنها به مصالحی مقرون به صرفه، کم وزن و عایق نیازمند است.

 

 

:برای دیدن نمونه آجر سفال به صفحه محصولات مراجعه فرمایید

آجر سفال

 

آجر فشاری چیست؟

قدیمی ترین نوع آجر که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد،آجر فشاری است نام های دیگری این آجر گری، زبره و توپر نیز شناخته می‌شود. یکی دیگر از نمونه ای از پرمصرف ترین انواع مصالح ساختمانی درگذشته به شمار می‌رفت.علت نام گذاری آن این است که از فشار دست برای جادادن گوشه های گل در قالب بوده است. این محصول دارای استحکام بالایی است. نمونه ای از این متریال با استفاده از برش بلوک های بزرگ و با استفاده از دستگاه پرس تولید و با عنوان آجر فشاری ماشینی معروف است.یکی دیگر از فاکتورهای که برای خرید این محصول باید به آن توجه نمود وزن هر قالب، ابعاد و استحکام فشاری هر آجر است.

 

کاربرد آجر فشاری در ساختمان

اگرچه این آجر یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌آید. اما کاربردهایی در صنعت ساخت و ساز دارد. که عبارتند از:

در دیوار چینی و کرسی چینی پی دیوار، ساخت دیوارهای باربر، قالب بندی فونداسیون ساخت دیوار حیاط و ویلا، ساخت طاق ضربی استفاده می‌شود.

 

آجر ماسه آهکی چیست؟

آجر ماسه آهکی به آجر سیلیکات کلسیم نیز گفته می‌شود که از ترکیب آب آهک و ماسه سیلیسی به دست می‌آید. که از ترکیب فشار و بخار با یکدیگر ترکیب می‌شوند و در قالب با فشار ۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع پرس شده و در حرارت ۱۲۰۰ درجه کوره پخت می‌گردد.و به علت جذب بالای آب برای استفاده در پی‌سازی و کرسی چینیمناسب نیست

 

ویژگی های آجر آهکی

  • کاهش هزینه تولید
  • مقاومت بالا در برابر سرما و یخ زدگی و فشار زیاد
  • تنوع در رنگ
  • زیبایی منحصر به فرد و دارای ابعاد منظم
  • عایق صدا و حرارت
  • مقاومت ماسه آهکی در مقابل مواد شیمیایی و رطوبت

 

آجر نسوز

آجر های نسوز با توجه به ترکیباتی که در آنها به کار رفته است، دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام با توجه به مواد به کار رفته در آنها گستره های مختلفی از حرارت را می‌توانند تحمل کنند. مهم ترین ویژگی آجر های نسوز می‌توان به مقاومت بالای آنها در برابر حرارت اشاره نمود که این متریال به عنوان پوشش درونی کوره های صنعتی و حتی قابل استفاده در شومینه ها هم است. در واقع در مکان هایی که دارای درجه حرارت بالایی هستند، می‌توانید از آجر های نسوز استفاده نمود، اما در حال حاضر کاربرد های آجر نسوز در پوشش داخلی کوره ها بسیار گستره است. برای پوشش کوره ها از کربن و خاک نسوز استفاده می‌شود.

برای اطلاعات کامل در رابطه با آجر نسوز به صفحه ی زیر مراجعه فرمایید:

آجرنمانسوز

 

آجر ماشینی چیست؟

آجر ماشینی به آجر‌هایی هستند که بر روی بزرگ‌ترین سطح آن‌ها هشت الی ده سوراخ وجود دارد که این سوراخ ها دارای قطر ۱.۵ تا ۲ سانتی‌متر ،اضلاع آن ۵/۵ در ۱۱ در ۲۲ سانتی‌متر است. طبق استاندارد‌های اداره استاندارد، سوراخ‌ها این آجر نباید بیشتر از ۲۵ درصد سطح را شامل شوند و همچنین فاصله سوراخ‌ها از یکدیگر و از لبه آجر نباید کمتر از ۳۰ درصد طول آجر باشد.

 

کاربردهای آجر ماشینی

این نوع آجر در ساخت دیوار‌های مختلف کاربرد دارد. که از نظر استحکام نسبت به آجر‌های فشاری بهتر هستند و در عین حال سبک‌تر هم هستند.

این آجر در همه ی سازه ها استفاده‌ می‌شود و تنها سازه‌ای که در آن از این نوع آجر استفاده نمی‌شود طاق ضربی است.

استفاده در نمای ساختمان یکی از کاربرد‌های وسیع آجر ماشینی، است در رنگ های قرمز و زرد در بازار موجود است که در ساخت نما کاربرد زیادی دارد.

  

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
menusearch
azarshinbrick.com
با ما در تماس باشید
در کمترین زمان پاسخگوی شما هستیم