هرآنچه در رابطه با کوره آجرپزی باید بدانید

taj
aparatinstagramtwiterfacebook
۱۴۰۰/۸/۳۰ یکشنبه
(3)
(0)

هرآنچه در رابطه با کوره آجرپزی باید بدانید

هرآنچه در رابطه با کوره آجرپزی باید بدانید

کوره

کوره وسیله یا محلی ایست که در آن حرارت ایجاد میکنند. در زبانن فارسی به آن آتشدان و آتشگاه نیز گفته میشود. همچنین سیستم حرارت مرکزس ساختمان ها به طور معمول بر پایه یک کوره بنا شده که در آن یک سیال در دیگ های پره دار گرم میشود. واژه کوره همچنین به اختصار به کوره های صنعتی تولید حرارت در پالایشگاه، برج های تقطیر، آهنگری ها، استخراج فلزات، کارخانجات سرامیک سازی و واحدهای شیمیایی به کار میرود. انرژی کوره گاهی به طور مستقیم از سوزاندان سوخت تامین می‌شود. در برخی از کوره ها نیز انرژی مورد نیاز برای تولید گما با استفاده از انرزی الکتریکی، خواه به روش قوس الکتریکی و خواه به روش القای الکترومغناطیسی تامین می‌شود.

 

کوره های مصالح ساختمانی :

کوره هایی هستند که به منظور ساخت مصالح ازآن استفاده می‌شود.

 


کوره آجر پزی:

پس از خشک شدن خشت، آن را در کوره میچینند و به طوری که به همدیگر نچسبند، تا هوا، شعله و گازی از لای آجرها بگذرند. کوره های آجرپزی سه نوع اند :

یک : کوره با آتش ثابت و آجر ثابت

دو : کوره با آتش رونده و آجر ثابت

سه : کوره با آجر رونده و آتش ثابت

 

کوره با آتش ثابت یا کوره تنوره ای :

این کوره کارش پیوسته نیست. کوره ی تنوره، کوتاه و گشادی ایست که خشت را در آن میچینند و آتش می‌کنند .شعله، هوای داغ و دود از لا به لای خشت های چیده شده در کوره بالا میروند و گرمای خود بالا میروند و گرمای خود را به خشت ها پس میدهند و خشت ها میپزند .کار کوره تنوره ای پیوسته نیست و در آن گرمای زیاد به هدر میرود زیرا پس از آن که خشت پخت و آجر شد، سر کوره را باز میکنند ومیگذارند آجر درون کوره سرد شود و گرمایش را به هدر بدهدند .جنس آجری که در کوره ی تنوره ای پخته شود یک جور نیست. از پایین به بالا جوش، آجر جوش، آجر سبز، آجر بهی، آجر سفید، آجر ابلق، آجر قرمز و آجر نیم پخته به دست می‌آید. اگر بالای کورههای تنوری به شکل قارچ نیز ساخته شد و سر کوره نیز پوشید شود، به طوری که گاز کوره از بالای آن بیرون نرفته، از سوراخ های نزدیک کف کوره به دودکش یا هواکش مکیده شود. گاز داغ، گزمایش را به خشت های چیده شده در گوره پس میدهد. با این کار، گرمای گاز کوره هدر نمیرود و جنس آجرها هم همجور می‌شود.

 


کوره با آتش رونده و آجر ثابت :

کار این کوره پیوسته است و گرمای آن خیلی کم هدر میرود. این کوره را نخست یک بنای اهل برلن به نام Friedrich Hoffmann ساخت که به نام او مرسوم است. چون حلقه ای ساخته میشد، آن را کوره حلقه ای هوفمان نامیدند. نخستین کوره ها به شکل دایره ای ساخته میشدند. اکنون آن را به شکل حلقه ای دراز و کشیده و مانند این ها می‌سازند. دراین کوره ها از هدد رفتن گرما به اندازه ی زیاد جاوگیری میشود.

 

کوره تونلی :

در این کوره ها سفال های ممتاز نیز میپزند. کارش مانند تونل خشت خشک کنی است. از سر تونل واگن یا بار خشت به تونل میرود و از ته تونل، آجر سرد شده بیرون می‌آید. کانون آتش در دیوار درونی تونل جا دارد. همین که واگن با بار خشت به درون تونل رانده شد، به کندی به سوی آتش پیش میرود. خشت کم کم گرم و نیم پز شده، از برابر کانون آتش گذشته میپزد هنگامی که واگن آجر پخته شده به سوی ته تونل میرود، به آن هوای سرد میدمند تا گرمای آجر را بگیرد و آن را سرد کند. هوایی که از روی آجر میگذرد، داغ میشود وهواکش پهلوی کانون آتش آن را مکیده به کانون آتش میدهد. کاره کوره ی تونلی پیوسته است و گرمای آن خیلی کم هدر میرود، اما ساختن تونل ریل گذاری، ارزش واگن به جز این ها گران است. جایی که برق ارزان باشد، میشود کوره تونلی را برقی ساخت و کوره را با برق روشن کرد.

برای آن که کوره تونلی دراز نشود، آن را 2 تکه ی پهلوی هم میسازند. در یک تکه خشت های روی واگن ها خشک، گرم و داغ شوند، سپس واگن های با بارخشت های داغ شده از برابر کانون آتش گذشته، می‌پزند. روی آجر داغ هوا میدمند و گرمای آن را میگیرند. هوای داغ شده را به گرم خانه و به کانون آتش میدهند.

 

 

با توجه به انواع کوره و نحوه ی کارکرد‌ آنها که در این مطلب با آن آشنا شدیم میتوان به خوبی متوجه شد که هر کوره با کوره ی دیگر نتایج متفاوت به همراه دارد و نمیتوان گفت که صد در صد همه ی کوره ها توانایی پخت آجرهای با کیفیت را دارند. از همین رو کارخانه آذرشین با پخت کامل و همچنین روش احیای کوره ها، آجر نسوز با مقاومت بالا تولید و روانه بازار میکند.

مجموعه آذرشین با بیش از 40 سال سابقه در زمینه تولید انواع آجر نسوز، سفال، لفتون، سنتی و دکوراتیو توانسته است یکی

از با کیفیت ترین آجرها را تولید و روانه بازار کند.

این مجموعه با تنوع رنگ، سایزهای مختلف و کیفیت بالا در بهترین و وسیع ترین فرآیند تولید و فروش در کشور، دارا بودن

نمایندگی متعدد در تمام نقاط کشور با بهترین متریال موجود در سطح بین الملل است.

آذرشین با همت و سرمایه گذاری برای رشد و بالندگی به صنعت آجر ایران وارد و قابلیت رقابت با بهترین برندهای

موجود و داشتن بیش از 78 درصد رضایت مشتری همچنین تضمین محصولات و قیمت با بهترین و دقیق ترین کنترل کیفی طی

چهار مرحله با ضمانت معتبر است.

 

 


 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات آذرشین به لینک های زیر مراجعه فرمایید.

آجر نما نسوز مشکی کد C

آجر نما نسوز سفید کد W1

آجر نما نسوز شاموتی کد P2

instagram
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
menusearch
azarshinbrick.com
با ما در تماس باشید
در کمترین زمان پاسخگوی شما هستیم