انواع نما برای ساختمان سازی

taj
aparatinstagramtwiterfacebook
۱۴۰۳/۲/۱۶ یکشنبه
(0)
(0)

انواع نما برای ساختمان سازی

انواع نما برای ساختمان سازی

انواع نما ساختمان:

برای اجرای نما ساختمان باید از بهترین مصالح استفاده نمود. و زمانی که پای انتخاب بهترین مصالح برای نمای ساختمان های مسکونی به میان می‌آید امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد تولید و عرضه انواع مصالح و متریال های مختلف و لوکس برای نماهای ساختمان مسکونی می‌باشیم که از جمله انواع مختلف این موارد می‌توان به نمای شیشه ای، نمای سنگی، نمای ترکیبی، نمای کامپوزیت و … اشاره نمود.

نمای آجری ساختمان:

نمای آجری، زیباترین نمای ساختمان و باتوجه به تنوع بالایی که دارد، معمار با توجه به سلیقه‌ خود می‌ تواند انواع نمای ساختمان را اجرا کند. انواع نمای ساختمان آجری باید از نظر فنی، استانداردهای لازم را داشته باشند تا بتوانند کیفیت مناسبی را ارائه دهند.آجرنما‌ی ساختمان به دو صورت ساده یا دکوراتیو قابل طراحی است، که در هر دو شکل جلوه‌ ای خاص به سازه می‌ بخشد. آجرهای مخصوص نما بر اساس جنس، شکل و رنگ به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از: آجرنما رسی، نسوز، دکوراتیو و لعابدار.

برخی از ویژگی های فنی مهم آجر نما عبارتند از:

  • جذب آب آجر نما، باید حداکثر 20 درصد باشد.
  • ضریب انبساط حرارتی آجر نما باید نزدیک به ضریب انبساط حرارتی ملات باشد، تا از ایجاد ترک در نمای ساختمان جلوگیری شود.
  • مقاومت فشاری آجر نما، باید حداقل 70 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع باشد.
  • مقاومت کششی نمای آجری، باید حداقل 25 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع باشد.

بر اساس ضوابط اجرایی ساختمان ها، امکان رنگ آمیزی این نما وجود ندارد. برای مثال در شهر اصفهان و بر اساس بافت سنتی شهر، استفاده از آجرهایی به رنگ بژ، کرم و سنتی امکان پذیر است.

نمای فلزی ساختمان:

انواع نمای فلزی مختلفی وجود دارد شامل: پانچ متال، ورق فلزی و کامپوزیت آلومینیومی است. در این طراحی مصالح ساختمانی مانند آلومینیوم بی‌ رنگ، مس، گالوانیزه و… مورد استفاده می‌ گیرند.این دورنما با روش‌ های مختلفی نصب می‌ شود. آلومینیوم، مس، برنج و استیل فلزاتی هستند که در این نمای ساختمانی به کار می‌روند. اما در مقایسه با نماهای جدید بسیار مقرون به صرفه است.

نمای ورق فلزی ساختمان:

نمای ورق گالوانیزه از نماهای بسیار پرکاربرد است. روش‌ های نصب بسیار متنوعی دارد که از این میان می‌ توان به سیستم استندینگ سیم، اسنپ لاک، اینتر لاک، فلت لاک، شینگل و کاست اشاره کرد.

 

مزایا و معایب نمای فلزی ساختمان

مقاومت و دوام بالا، مقاومت در برابر رطوبت و پوسیدگی، حفظ رنگ طی سالیان دراز، مقرون به صرفه، مقاومت در برابر آتش سوزی و حشرات، صرفه جویی در هزینه‌ ها، تاثیر کمتر بر محیط و سبک بودن از مزایای مهم این نما هستند.در کنار مزایایی که هر محصول دارد، بی شک معایبی هم خواهد داشت. نمای فلزی نیز از این امر مستثنی نبوده و معایبی دارد. از جمله معایبی که می‌ توان برای نمای فلزی نام برد زنگ زدگی است. اگر این نوع نما به درستی رنگ کاری نشود و یا روکش مناسبی نداشته باشد، زنگ زده و دچار پوسیدگی خواهد شد و چهره‌ ای نامطلوب به ساختمان خواهد داد.فلزات خاصیت رسانایی دارند و از این رو در فصل زمستان نمی‌ توانند گرما را حفظ کنند؛ به همین خاطر سبب سرد شدن منازل می‌ شوند. در برخی موارد ممکن است بعضی از سازه‌ ها از استحکام کمتری برخوردار باشند، مثلاً آلومینیوم، فلزی نرم و شکل پذیر است و گاهی در اثر برخورد اشیاء سنگین به راحتی دچار آسیب شود.

 

نمای پانل کامپوزیت آلومینیوم:

از ویژگی‌ های مهم نمای پانل کامپوزیت آلومینیوم است. از این نما برای ساختمان‌ های اداری، تجاری، پالایشگاه و جایگاه‌ های سوخت استفاده می‌ شود.روش‌ های اجرای این نوع از نما به شرح زیر است:

روش ثابت

روش ریلی

روش L و H

روش فیکس ریلینگ

نمای پانچ متال

روش‌ های نصب آن نصب مستقیم بر زیر سازی فلزی، نصب با خم بر روی زیر سازی فلزی و نصب با براکت فلزی بر روی پوسته اول نماست. این نوع نماها اغلب در ساختمان‌ های فرهنگی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

 

نمای کامپوزیتی:

نمای کامپوزیتی یکی از انواع نمای ساختمان است که از ورق‌ های کامپوزیت ساخته می‌ شود. ورق‌ کامپوزیت از دو لایه ورق آلومینیوم و یک لایه هسته پلی اتیلن تشکیل شده‌ است. ورق‌ های آلومینیوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم هستند و هسته پلی اتیلن عایق حرارتی و صوتی خوبی است.

مزایای طراحی های کامپوزیتی عبارتند از:

وزن سبک

تنوع رنگ بالا

قابلیت شستشو

مقاومت حرارتی

رطوبتی و صوتی

در حال حاضر نماسازی اکثر سازه‌ های مدرن با ورق‌ های رنگی کامپوزیت صورت می‌ گیرد؛ زیرا این طراحی، ظاهر بی‌ نظیری دارد.

یکی از معایب این سبک قیمت بالا آن به شمار می‌رود. به همین علت، امکان استفاده از آن برای تمامی افراد امکان پذیر نیست. اگر سطح این نماها کدر یا آلوده شود، می‌ توان به کمک افراد متخصص در زمینه نماشویی، آن را تمیز و درخشان کرد.نمای کامپوزیتی بر اساس نوع ورق‌های کامپوزیت به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. برخی از انواع نمای کامپوزیتی عبارتند از: نمای کامپوزیتی آلومینیومی ساده و طرحدار و ضد حریق.

نمای سیمانی:

به منظور بهبود کیفیت این محصول، باید از مواد اولیه با کیفیتی استفاده کنید. یکی از نماهای ارزان قیمت نمای سیمانی است. این طراحی دارای سرعت اجرای بالاست و در کمترین زمان بر روی سطح خارجی سازه اجرا می‌ شود.

نمای سیمانی انواع مختلف دارد:

نمای سیمانی ساده

نمای شسته

نمای تگرگی

نمای ماهوتی و نمای تیشه ای دارد.

این نما در برابر حریق مقاوم است و در صورت بروز آتش سوزی از پیشرفت آن جلوگیری می‌ کند. شستشوی این نما آسان بوده و نیازی به کمک گرفتن از افراد متخصص در زمینه نماشویی نیست. برای اجرای این طراحی از سیمان سفید یا سیمان رنگی استفاده می‌ شود که هرکدام دارای زیبایی خاص خود هستند. از جمله معایب این روش می‌ توان به امکان شکستگی، ترک خوردگی، ضعف عایق صوتی و جذب گرد و غبار اشاره کرد. این نما انواع مختلفی مانند نمای سیمانی ساده، شسته، تگرگی، ماهوتی و تیشه ای دارد.

انواع نمای ساختمان با سنگ:

جزوء نماهای لوکس نمای سنگی است که همواره زیبایی و جذابیت خود را در طی زمان به نمایش می‌ گذارد. این دورنما با استفاده از سنگ ساختمانی اجرا می‌ شود. قیمت سنگ نما‌ در مقایسه با سایر مصالحی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌ گیرد بالاتر است. برای مثال طراحی رومی یکی از نماهای سنگی است، که زیبایی حیرت‌ آوری را به ساختمان می‌ بخشد.نمای سنگی سالیان دراز ماندگاری دارد و در برابر عوامل طبیعی مانند باد، باران، نور خورشید، گرد و غبار و سایر عوامل دیگر مقاوم است. دقت داشته باشید سنگی که برای دورنمای ساختمان استفاده می‌ شود، باید از دوام و استحکام بالایی برخوردار باشد؛ در غیر این‌ صورت بر اثر عوامل محیطی دچار ترک خوردگی خواهد شد.نمای ساختمان با سنگ، به دو دسته طبیعی و مصنوعی طبقه بندی می‌شود. نمای اول از سنگ‌ های طبیعی مانند گرانیت، مرمریت، تراورتن و… ساخته شده اند. در حالی که نمای دوم از سنگ‌ های مصنوعی مانند سنگ مصنوعی تراورتن، سنگ مصنوعی مرمریت و… ساخته می‌شود.بر اساس ضوابط مربوط به نماسازی، رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از سنگ الزامی و نمی‌ توانید از هر نوع رنگ سنگ در ساخت نما استفاده کنید. برای مثال در شهر اصفهان استفاده از سنگ صرفا در ترکیب با آجر و به میزان 20 درصد امکان‌ پذیر است.

نمای شیشه ای یا کرتین وال:

مشهورترین انواع نمای ساختمان نمای شیشه‌ ای با نام کرتین وال شناخته می‌ شود. و در تمام سازه‌ های مسکونی، اداری و تجاری به چشم می‌ آید. این نما نقش بسزایی در تامین نور فضای داخلی بر عهده دارد. نمای شیشه انواع مختلف دارند عبارتند از :نمای شیشه ای بر اساس نوع شیشه و نحوه اجرای آن به انواع مختلف ساده، رنگی، طرحدار و فریم لس (بدون فریم) تقسیم می‌ شود. از مزایای این نما می‌توان به زیبایی و تنوع منحصر به فرد، نور طبیعی ساختمان، عایق صوتی و وزن سبک آن اشاره کرد. البته فراموش نکنید که این نما حساسیت زیادی دارد و باید به طور مداوم از آن نگهداری شود.

نمای چوبی:

این طراحی یکی از زیباترین انواع نمای ساختمان است که این روزها، در ساخت خانه‌ های مدرن به‌ کار می‌ رود. ترکیب چوب با سایر متریال‌ ها نظیر فلز و شیشه، زیبایی نما را دو چندان می‌ کند. برای مثال چوب ترموود نوعی نماست که وزن سبک و مقاومت بالایی دارد. از جمله ویژگی‌ های این محصول می‌ توان به سختی بالا، مقاومت در برابر صوت، قابلیت شکل پذیری، برش کاری و تجدید پذیری اشاره کرد.نمای چوبی معمولا از چوب های طبیعی مانند کاج، راش، بلوط و… ساخته می‌ شود. نمای ترموپلاست نیز نوعی نمای چوبی است که از ترکیب چوب و پلاستیک ساخته می‌ شود.زیبایی و تنوع، گرمایی و آرامش، عایق حرارتی و صوتی از مهم ترین مزایای این نمای سازه ای است. البته فراموش نکنید که حساسیت این نما به آتش و حرارت بسیار زیاد است، بنابراین به مراقب جدی نیاز دارد.

نمای سرامیکی:

به طور کلی سرامیک نما، به دو روش نصب مهار شده و چسبانده شده اجرا می‌شود. استفاده از طراحی سرامیکی مزایای بسیاری دارد. این محصول در برابر یخ زدگی مقاومت خوبی از خود نشان داده و عایق رطوبتی و ضد حریق محسوب می‌ شود.امروزه نمای سرامیک به یکی از نماهای پر طرفدار در طراحی ساختمان تبدیل شده و از کاشی‌ ها یا سرامیک‌ های پرسلانی ساخته می‌شود.

معایب نمای سرامیکی عبارتند از: برای مثال استفاده از آن در نماهایی که در مکان‌ های شلوغ قرار دارند، توصیه نمی‌ شود؛ زیرا نور را به شدت بازتاب می‌ دهد. این نما به صورت سرامیک ساده، طرحدار و دکوراتیو قابل اجراست.

ساخت انواع نمای ساختمان با شکوه با نمای رومی:

نمای رومی از سنگ، سیمان و گچ ساخته می‌ شود. این نوع نمای ساختمان از نظر زیبایی، تنوع و دوام مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. نمای رومی ریشه در معماری یونان و روم باستان دارد و از ویژگی‌ های بارز آن می‌ توان به استفاده از ستون‌ ها، سرستون‌ ها، قوس‌ ها و دیگر عناصر تزئینی اشاره کرد.این نما در دسته سبک کلاسیک و انواع نمای سنتی ساختمان قرار می‌ گیرد. در طراحی این سبک از مصالحی همچون گرانیت و مرمر استفاده می‌ شود. طراحی کلاسیک از ویژگی‌ هایی مانند قوس‌ ها و ستون‌ های تزئینی برخوردار است. نمای رومی ساده از پرطرفدارترین دور نماهاست.نمای رومی بر اساس نوع سنگ، نحوه اجرای آن و طرح و رنگ به انواع مختلف ساده، طرحدار و دکوراتیو تقسیم می‌ شود.این نما از عناصر مختلفی تشکیل شده است. ستون یکی از عناصر اصلی در نمای رومی است، که معمولا از سنگ ساخته می‌شود. سرستون به قسمت بالای ستون گفته می‌شود که طرح‌ ها و نقش‌ های مختلفی دارد. قوس و گچبری نیز سایر عناصر موجود در این نماها هستند.

نانو نما:

نانو نما پوششی کاملا نامرئی است که می‌ تواند به حفظ سطوح مختلف کمک کند. برای مثال استفاده از آن، نمای ساختمان را در برابر رطوبت و خسارات ناشی از آن ایمن می‌ کند. بنابراین پوشش‌ های نانو، روی نمای سازه باعث افزایش طول عمر آن می‌ شوند. امکان استفاده از این پوشش بر روی سطوح مختلف امکان پذیر است.

نمای بایرامیکس:

نمای بایرامیکس یک پوشش تزیینی برای نمای خارجی و داخلی ساختمان است. در واقع بایرامیکس یک ماده پلیمری است که با سنگدانه های رنگی، رزین ها و سایر مواد افزودنی ساخته می‌شود. این نما را می‌توان روی انواع سطوح از جمله بتن، آجر، گچ و چوب اعمال کرد. برای استفاده از بتن، شناخت دقیق عیار بتن اهمیت زیادی دارد.انواع نمای ساختمان بایرامیکس به دلیل تنوع رنگ و بافت، انتخاب محبوبی برای نماهای بیرونی است. همچنین دوام و مقاومت بالایی در برابر آب دارد. نمای بایرامیکس را می‌توان به صورت صاف یا با ایجاد طرح ها و بافت های مختلف اعمال کرد.

 

نمای اتیکس:

سیستم کامپوزیت عایق حرارتی خارجی   را نمای اتیکس می‌نمایند. که برای افزایش کارایی انرژی و زیبایی شناسی ساختمان ها استفاده می‌شود. این سیستم از یک لایه عایق حرارتی، مانند پشم شیشه یا فوم پلی استایرن، و یک روکش نازک تشکیل شده است.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
menusearch
azarshinbrick.com
با ما در تماس باشید
در کمترین زمان پاسخگوی شما هستیم